SSKKs logo

Nationella avvikelser från SR

Dragförmedling (SR 2)

Vid spel per e-post gäller följande tillägg till punkt (g): Om draget ankommer efter klockan 20 har man rätt att räkna påföljande dag som ankomstdag.

Betänketid (SR 6)

I svenska turneringar gäller 40 dagar per 10 drag.

Uteblivet svar (SR 3). Tidsöverskridning (SR 7)

Vid postalt spel behöver motståndaren inte informeras per rek. I fallet uteblivet svar räcker det att upprepa draget två gånger i vanligt brev. Vid (första) TÖ påtalar man enklast saken i samband med nästa drag. Kravet på rek-kvitto till TL (SR 3c, 7b) bortfaller givetvis.

Avdömning (SR 10a)

Slutdatum anges aldrig förväg; TL underrättar i stället berörda spelare när det är dags (tidigast efter 15 månaders spel). Om möjligt bör inga viktiga partier avdömas alls.

Överklagande (SR 13c)

Skall skickas till SSKK-kansliet, som vidarebefordrar ärendet till SSKKs regelkommitté.

 
Den internationella siffernotationen

 

Notation Varje ruta har en tvåsiffrig beteckning enligt vidstående figur. Dragen ges med fyra siffror, varav de två första anger från vilken ruta och de två sista till vilken ruta pjäsen flyttas. Tecken för pjäs, slag, schack, en passant etc utelämnas.
Exempel: Lc4xf7+ skrivs som 3467.
Rockad anges med kungens drag, t.ex. 5171.
Bondeförvandling preciseras med en femte siffra:
1 = dam, 2 = torn, 3 = löpare, 4 = springare.

 
Kompletterande information om SSKKs nationella turneringar

Upp- och nedflyttning etc (klassturneringar)

Klass M och V: Gruppseger (efter särskiljning) ger rätt att starta i korr-SM resp veteran-SM.
Klass Ö (öppen klass): Gruppseger (efter särskiljning) eller 80 % ger uppflyttning. Så även om man två gånger inom fem år blivit delad etta eller odelad tvåa, allt räknat före särskiljning.
Klass M: Sämre resultat än 50 % minus 1/2 poäng medför s.k. prickning. Den som prickas två gånger i följd eller vid dispensstart blir nedflyttad till klass Ö.

Särskiljning (individuella tävlingar och bordsgrupper i lag-SM)

I angiven ordning tillämpas:
1) Inbördes resultat;
2) Sonneborn-Berger-poäng (man adderar motståndarens hela poängsumma för varje vinst och halva poängsumman för varje remi);
3) Flest vinstpartier;
4) Inbördes resultat igen. (Nr 4 avgör t.ex. i det fall tre spelare besegrat varandra inbördes, om två av dessa kvarstår lika efter nr 3.)